Asukaskyselyn 2025 tulokset: NAL Asunnoilla viihdytään

Vuoden 2025 asukaskyselyyn vastasi 437 asukasta, joka on noin 20 % asukkaistamme. Kaikkien osa-alueiden keskiarvo pysyi samalla tasolla kuin edellisvuonna, ollen 4,1. Erityisesti asuntojen kuntoon, asukaspalveluihin ja viestintään liittyvät arviot olivat edelleen korkealla tasolla.

Asuntojen laatu ja viihtyvyys

Asukkaiden kokemus oman asuntonsa kunnosta ja viihtyvyydestä on säilynyt hyvänä. Asuntoni kunto on hyvä -kysymys sai arvosanan 4,2 ja vastaajat kokivat myös pohjaratkaisujen ja varustelutason vastaavan odotuksiaan (4,2 ja 4,1). Vuokran kohtuullisuuteen liittyvä arvio kuitenkin laski hieman viime vuodesta (3,7 vuonna 2025 vs. 3,8 vuonna 2024).

”NAL Asunnot on vuokranantaja, joka todella vaikuttaa välittävän asukkaistaan ja se lämmittää sydäntä tosi paljon.”

Talon yleisten tilojen toimivuus ja turvallisuus saivat keskimäärin arvosanan 3,8.

”Koin ensimmäisen oman asuntoni turvalliseksi ja erityisen mukavaksi juuri siksi, että NAL ymmärtää nuorten erilaisia elämäntilanteita.”

”Paras <3 ja turvallinen.”

🛠️Huoltoyhtiön palvelut ja reagoivuus

Huoltoyhtiön palveluiden keskiarvo oli 3,78. Vikailmoituksiin reagoinnista annetut arviot nousivat edellisvuoteen nähden (3,7 vs. 3,6 vuonna 2024), ja huoltoyhtiön tavoitettavuus parani myös (4,0 vs. 3,8 vuonna 2024).

”Huolto toimii nopeasti ja tehokkaasti. Olen saanut aina apua tarvittaessa!”

📢Asukkaiden vaikutusmahdollisuudet

Asukkaiden kokemus vaikuttamismahdollisuuksistaan pysyi entisellään (3,7). Monet kokivat, että asukkaita kuullaan ja heillä on mahdollisuus vaikuttaa oman talonsa asioihin (arvosana 4,0), mutta matalan kynnyksen vaikuttamismahdollisuuksia kaivattiin edelleen lisää (3,2).

”Olen mukana taloni asukastoimikunnassa ja on mahtavaa, että voin olla vaikuttamassa talon toimintaan.”

💗Tukea vaikeissa tilanteissa

Palautteissa korostui asumisohjaajien ja oman kodin tarjoama tuki vaikeissa elämäntilanteissa. Asumisohjaajat auttavat asukkaita arjen sujumisessa tai missä vain asumiseen liittyvissä asioissa.

”Omasta mielestä yritys on tosi upee ja antaa mahdollisuuden nuorille, joilla ei sitä mahdollisuutta muuten olisi. Itse olin tosi huonossa tilanteessa, kun muutin tänne, ja nyt olen paljon paremmassa. En olisi varmaan löytänyt mitään muuta vuokra-asuntoa, joka sopii budjettiin ja en tiedä minne olisin päätynyt. Monilla nuorilla on sama tilanne; rahaa ei ole paljoo mutta muutto on pakko tehdä.”

”Muutin edellisestä asunnostani eron vuoksi äkkiseltään ja siitä syystä tarvitsin hyvin nopealla aikavälillä asunnon. NAL Asunnoilta sain hyvin asiallista, ystävällistä palvelua ja vastauksia pikaisesti, he auttoivat minua saamaan tarpeisiini vastaavan kodin nopeasti :)”

”Todella iso kiitos teille, kun sain asunnon todella nopeasti hädän tarpeessa🥰 Minulle asumisohjaaja oli ainakin alussa tärkeä, kun muutin ensimmäiseen omaan kotiin. Kaikki paperiasiat oli täysin uutta, niin oli iso juttu saada niissä apua.Kiitos, että olette! <3”

”On hienoa nähdä, että palvelumme koetaan erinomaiseksi – asiakaspalvelusta asumisohjaukseen ja huoltoon. Erityisesti ilahduttaa se, että asukkaamme viihtyvät kodeissaan ja kokevat asuntojen vastaavan tarpeitaan. Vaikka vuokra-asuntojen markkina on tällä hetkellä haastava, olemme tyytyväisiä siihen, että asukastyytyväisyys on pysynyt vahvalla tasolla. Se kertoo siitä, että teemme oikeita asioita asukkaidemme hyväksi.” kommentoi vuokraustoimen johtaja Päivi Ojala.

📨Viestintä ja saavutettavuus

Viestintää koskevat arviot olivat erittäin positiivisia. Nettisivujen helppokäyttöisyys ja tiedottamisen riittävyys saivat molemmat arvosanan 4,3, ja somekanavien toimivuus parani hieman edellisvuodesta (4,3 vs. 4,2).

”Viestintä on informatiivista, mutta myös viihdyttävää – ja juuri siksi toimivaa!” -asukas

”On hienoa nähdä, että asukastyytyväisyys on vakiintunut hyvälle tasolle ja erityisesti viestinnän ja huollon saavutettavuus on kehittynyt myönteisesti. Kuuntelemme asukkaidemme palautetta tarkasti ja jatkamme työtämme entistä parempien palveluiden tarjoamiseksi.” kommentoi toimitusjohtaja Anna Kulkki.

Vuokraustoimen johtaja lisää:

”Tavoitteenamme on tarjota paitsi laadukkaita asuntoja, myös sujuvaa ja saavutettavaa asiakaspalvelua. Vaikka aina on kehitettävää, osoittavat kyselyn tulokset monta hienoa onnistumista.” – Päivi Ojala

Kiitämme kaikkia asukkaita kyselyyn osallistumisesta ja palautteen antamisesta. Käytämme vastauksia jatkuvaan kehitystyöhön ja pyrimme tekemään asumisesta entistä viihtyisämpää!