Miten häiriötilanteita käsitellään vuokra-asunnossa?

Asuminen kerrostaloissa tuo mukanaan sekä normaaleja asumisen ääniä että mahdollisia häiriötilanteita. Isännöitsijän rooli on keskeinen näiden tilanteiden hallinnassa ja ratkaisemisessa.

Tässä artikkelissa kerrotaan, miten häiriötilanteita käsitellään ja mitä asukkaiden tulisi tietää häiriöilmoituksista.

 

MIKÄ ON NORMAALIA ASUMISEN ÄÄNTÄ JA MIKÄ HÄIRITSEVÄÄ?

pariskunta kokkailee keittiössä selkä kameraan päin
kuva: Pexels.com

Kerros- ja rivitaloissa asumiseen kuuluu väistämättä ääniä, jotka ovat osa normaalia elämää. Näitä ovat muun muassa:

  • Suihkussa tai WCssä käynnistä aiheutuvat äänet.
  • Asunnossa liikkumisesta johtuvat äänet.
  • Lasten leikkimisestä kuuluvat äänet valveillaoloaikaan.

Häiritsevät äänet voivat olla on sen sijaan

  • Kohtuuttoman kova metelöinti.
  • Jatkuvat riitatilanteet.
  • Äänekäs musiikin soittaminen, erityisesti yöaikaan.
  • Lemmikin jatkuva haukkuminen tai metelöinti.

MITÄ KANNATTAA TEHDÄ, JOS NAAPURI HÄIRIKÖI?

nainen ja kissa ikkunassa ulkoa kuvattu
kuva: Pexels.com

1. Jos mahdollista, keskustele asiasta ensin suoraan naapurisi kanssa. Naapurisi ei välttämättä tiedä, että hänen asumisensa tai käytöksensä aiheuttaa häiriötä.

2. Jos keskustelu ei auta ja häiriöt jatkuvat, tee häiriöilmoitus isännöitsijälle nettisivujen kautta. Lomakkeessa kuvataan häiriön luonne, ajankohdat ja kesto. Häiriöilmoitusta ei voi tehdä nimettömänä, vaan siinä pitää olla ilmoituksen tekijän yhteystiedot. Nimettöminä tulleita ilmoituksia ei voida käsitellä. Tarvitsemme yhteystietoja mahdollisia lisäselvityksiä varten, mutta emme koskaan kerro ilmoittajan henkilötietoja ilmoituksen kohteelle.

3. Vakavissa tilanteissa pitää aina soittaa poliisi paikalle. HUOM! Poliisi ei kerro meille käynneistään talossa tai asunnoissa.

 

MITEN HÄIRIÖILMOITUS ETENEE?

Nainen istuu tietokoneella kotona
kuva: Pexels.com

STEP 1: Asukas tekee häiriöilmoituksen

  • Häiriöilmoitus saapuu, isännöitsijä lukee ja käsittelee jokaisen ilmoituksen sekä vastaa ilmoittajalle.

STEP 2: Häiriön laatu

Ensimmäinen häiriö tai ei vakava häiriö:

  • Asumisohjaaja puhuttelee häiriön aiheuttajaa ja muistuttaa talon järjestyssäännöistä sekä vuokrasopimuksen ehdoista. Ennen kirjallista varoitusta pyritään keskustelemaan ja löytämään ratkaisuja tilanteen parantamiseksi.
  • Jos häiriöt kuitenkin jatkuvat, isännöitsijä antaa kirjallisen varoituksen.

Vakava häiriö tai useampaa asukasta häirinnyt ilanne:

  • Isännöitsijä antaa kirjallisen varoituksen heti.

STEP 3: Toistuuko häiriö?

  • Jos häiriö toistuu varoituksista huolimatta, voidaan joko antaa toinen varoitus tai purkaa vuokrasopimus.
  • Esimerkiksi vakava toisen henkeen ja terveyteen kohdistuva uhka tai räikeä vuokrasopimuksen ehtojen rikkominen voi johtaa suoraan vuokrasopimuksen purkuun. Jo yksi kirjallinen varoitus voi johtaa vuokrasopimuksen purkuun.
  • Myös huoneiston huonosta kunnossapidosta voi tulla varoitus, jos siivouskehotuksia ei ole noudatettu tai tilanne asunnolla on päässyt jo pahaksi.

Järjestyssääntöjen noudattaminen on keskeistä sujuvan ja mukavan yhteiselon kannalta. Kun kaikki asukkaat toimivat yhteisten sääntöjen mukaisesti, voimme yhdessä luoda rauhallisen ja viihtyisän asumisympäristön, jossa jokainen voi nauttia kodistaan ja naapurustostaan.

Yhteisöllisyys ja toisten huomioiminen tekevät asumisesta miellyttävää kaikille!