Usein kysytyt kysymykset asukkaalle

Todennäköisesti joku muukin on miettinyt samaa asiaa.

Muista, että sinulla on oikeus elää kodissasi turvallista ja rauhallista elämää!

Jos mahdollista, keskustele asiasta ensin naapurisi kanssa. Naapurisi ei välttämättä tiedä, että hänen asumisensa aiheuttaa häiriötä.

Soita aina tarvittaessa poliisi paikalle.

Mikäli häiriöt jatkuvat, tee häiriöilmoitus.

Katso tästä, miten häiriötilanteita käsitellään.

Ota varoitus tosissaan. Tutustu uudestaan talon järjestyssääntöihin ja muista jatkossa huomioida talon muut asukkaat. Jos asukas ei varoituksen jälkeen muuta toimintaansa, vuokrasopimus voidaan purkaa.

Sinulla on oikeus vastata varoitukseen, eli kirjoittaa isännöitsijälle (isannoitsija@nalasunnot.fi) vastine.

Otamme kaikki häiriöilmoitukset hyvin vakavasti ja teemme parhaamme häiriöiden vähentämiseksi. Otamme joka kerta välittömästi yhteyttä asukkaisiin, joita ilmoitukset koskevat.

Häiriöihin voidaan puuttua vasta, kun asukkaat pystyvät tarkasti osoittamaan mistä häiriöt tulevat. Joskus tarvitaan useampi ilmoitus eri henkilöiltä. Jos vuokralainen voi todistaa, ettei hän ole ollut asunnossa häiriön aikaan, ilmoitus todetaan aiheettomaksi. Häiriön lähdettä ei valitettavasti aina saada selville.

Jos häiriöt ovat todennettavissa ja jatkuvat varoituksista huolimatta, häätö on vuokranantajan viimeinen vaihtoehto. Se on aina vakava asia ja pitkä prosessi. Sitä ennen asukkaan on pitänyt saada asiasta varoitus tai useampia varoituksia (asian vakavuudesta riippuen), joten ensimmäisistä häiriöistä mahdolliseen häätöön menee aikaa.

Vakavissa häiriötapauksissa tai jos kyse on huumeiden käytöstä, myynnistä tai kasvatuksesta, ei varoitusta tarvita, vaan vuokranantaja voi ryhtyä välittömiin toimenpiteisiin vuokrasopimuksen purkamiseksi.

Koska häätö etenee oikeusteitse, asiassa kestää tavallisesti 4–6 kuukautta.

Kyllä saa!

Asuntoon voi muuttaa toinen henkilö, jos kyseessä on vuokralaisen kanssa parisuhteessa oleva henkilö.

Kaveri voi muuttaa asuntoon ainoastaan alivuokralaiseksi. Alivuokraaminen tarkoittaa sitä, että varsinainen vuokralainen vuokraa osan asunnosta toiselle henkilölle. Siinä tapauksessa asunnossa pitää olla erillinen huone alivuokralaiselle, eli toisin sanoen yksiöön ei voi ottaa alivuokralaista.

Kaikista asuntoon muuttajista pitää tehdä kirjallinen ilmoitus vuokranantajalle ja tuloilmoitus huoltoyhtiölle. Kaikkien asunnossa asujien pitää myös maksaa erillinen vesimaksu.

Jälleenvuokraukseen tarvitsee aina pyytää lupa vuokranantajalta. AirBnb-vuokraaminen ei ole sallittua. Ota yhteyttä NAL Asuntojen asiakaspalveluun ja kerro tilanteestasi.

AirBnb-vuokraaminen ei ole NAL Asuntojen asunnoissa sallittua.

Tämä johtuu siitä, että olemme velvollisia noudattamaan asuntojen vuokraamisessa rahoittajiemme määräyksiä. Koska saamme avustusta valtiolta siihen, että rakennutamme asuntoja alle 30-vuotiaille nuorille aikuisille, meidän tulee myös vuokrata asuntoja pääsääntöisesti tälle ryhmälle. Lisäksi asukasvalinnassa kiinnitetään huomiota hakijan asunnon tarpeeseen, varallisuuteen ja tuloihin.

Koska AirBnb-tyyppisessä vuokrauksessa asuntoja vuokrataan kaikenikäisille ja kaikissa elämäntilanteessa oleville, emme voi sallia sen kaltaista toimintaa asunnoissamme.

Ota yhteyttä NAL Asuntojen asiakaspalveluun (Helsinki, Espoo, Vantaa) tai NAL:n paikallisyhdistyksen asumisohjaajaan (muut kaupungit).

Ota yhteyttä talosi huoltoyhtiöön.

Löydät huoltoyhtiösi yhteystiedot talosi ilmoitustaululta tai Asunnot-välilehdeltä oman talosi sivulta.

Jos asut Helsingissä, Espoossa tai Vantaalla, palauta avaimesi NAL Asuntojen toimistolle (Malminkaari 9). Jos asut pääkaupunkiseudun ulkopuolella, ole yhteydessä oman alueesi asumisohjaajaan. Ethän jätä avaimia asuntoon. Avaimet pitää palauttaa viimeistään vuokrasopimuksen päättymistä seuraavana arkipäivänä klo 12.00 mennessä.

Huom! Avaimet voi ja pitää palauttaa aina viimeistään kuun ensimmäisenä arkipäivänä toimistolle, vaikka viikonpäivä ei olisikaan asiakaspalvelumme normaali käyntipäivä.

Toimistomme on auki avainten palautusta varten joka kuun ensimmäinen arkipäivä klo 9-16.

Lupa asunnon maalaamiseen pitää pyytää NAL Asunnoilta. Laita viestiä asiasta asiakaspalveluun.

Uudiskohteissa asuntoihin ei saa tehdä maalaus- tai muita muutostöitä ensimmäisen kahden vuoden aikana. Kahden vuoden jälkeen mahdollisista maalaus- ja muutostöistä on oltava yhteydessä asiakaspalveluun.

Taulujen ja hyllyjen (ei Ikean LACK-hyllyjen) kiinnittäminen on sallittua, mutta muiden kiinnittäminen seinille on kielletty, sillä niistä jää seinälle iso jälki.

Asuntoon voi asennuttaa oman astianpesukoneen jos asunnossa on siihen tarvittava tila ja liitännät. Varmista siis ensin, että

• keittiön lavuaarin alla on liitännät posto- ja tulovedelle,
• keittiöön on varattu tilaa pesukoneelle: allaskaapin vieressä n. 50 senttiä leveä kaappi, jonka voi poistaa,
• huoneen lattiamateriaali ulottuu kaapin alle (ettei kaapin alla ole syvennystä).

Asukas on itse vastuussa keittiön kaapin purkamisesta, säilömisestä sekä pois muuttaessa takaisin asennuksesta. Jos kuitenkin tarvitset apua keittiön kaapin purkamisessa, ota yhteyttä tekninen@nalasunnot.fi.

Myöskin, jos astianpesukoneen kohdalta ei löydy lattiamateriaalia, laita viestiä tekninen@nalasunnot.fi .

Asukkaan pitää tilata astianpesukoneen asennus itse LVI-alan ammattilaiselta. Asukkaan tai ammattilaisen pitää täyttää ja allekirjoittaa todistus astianpesukoneen asennuksesta ja poistosta, ja lähettää se NAL Asuntojen asiakaspalveluun asiakaspalvelu@nalasunnot.fi .

Huomaathan, että asukkaan omien laitteiden aiheuttamat vahingot ovat asukkaan vastuulla.

Huomaathan, että alkusyksystä ja -talvesta asunto saattaa tuntua viileältä. Silloin kun ulkolämpötilat vaihtelevat, lämmitysjärjestelmä ei ehdi reagoida lämpötilojen muutoksiin, eikä siksi vielä ala lämmittää. Lämmitys tehostuu, kun lämpötila asettuu pysyvästi kylmän puolelle. Lämmitysjärjestelmä ei myöskään reagoi lämpötiloihin niin nopeasti kuin keho, vaan kelien viilentyessä se alkaa pikku hiljaa lämmittää, esimerkiksi patterien lämpiäminen ottaa aikaa. Lämmön pitäisi tasaantua muutamassa päivässä.

Jos ulkolämpötila on ollut jo pidemmän aikaa viileän puolella, mutta asunto tuntuu yhä kylmältä, tee seuraavat tarkistukset:

  • Mittaa asunnon lämpötila.

Ihmiset kokevat lämpötilat eri tavoilla, eikä kylmä patteri automaattisesti tarkoita, että sisälämpötila on alhainen. Jos lämpötila asunnossa on jo sopiva, patteri ei enää lämmitä. Asuntojen yleinen suositeltu lämpötila lämmityskaudella on n. 20–22 ˚C. Lämpötila tulisi mitata reilun metrin korkeudelta, ei ulkoseinän tai ikkunoiden läheltä.

  • Tarkista patterit.

Jos asunnon lämpötila näyttää alle 20 astetta, tarkista, että patterit toimivat. Varmista, ettei pattereiden edessä tai päällä ole paksuja verhoja tai huonekaluja estämässä lämpimän ilman kiertämistä ja sekoittamassa patterin toimintaa. Varmista myös, että patterin säätönuppi on vedetty ääriasentoon (jos säätönupin maksimi on esimerkiksi kolme, varmista että olet vääntänyt nuppia yli kolmosen).

  • Tarkista että ikkunat ja mahdollinen parvekkeen ovi on kunnolla kiinni eikä mistään vedä.

Jos asuntosi lämpötila on näiden varmistusten jälkeen mitattaessa alle suositellun lämpötilan, ota yhteyttä Oumanin asiakaspalveluun asiakaspalvelu@ouman.fi tai 0424 840 700.

HUOM! Jos asut alla listatuissa taloissa, ole yhteydessä oman talosi huoltoyhtiöön:

  • Gibraltarinaukio 4
  • Ilkantie 4
  • Jukolantie 15
  • Kaljaasi Auroran kuja 3
  • Katajalaakso 1
  • Kirjanpitäjänkuja 5
  • Kirstinharju 4B
  • Koulukatu 11 A
  • Kyöstinpolku 4
  • Rantakatu 1
  • Telakkatie 1
  • Turumankatu 2
  • Verkkosaarenkatu 7

Tarkista ensin, että ilmanvaihtokanavat (tulo- ja poistoilmaventtiilit) eivät ole peitettyinä, kiinni tai pölyn peitossa. Tämä sekoittaa ilmanvaihdon. Puhdista liesituuletin, jos et ole puhdistanut sitä vähään aikaan. Liesituuletin pitää huolta ilman vaihtumisesta.

Varmista myös, että pidät liesituulettimen täysillä, kun varmistat ruokaa tai käyt suihkussa. Pitämällä liesituuletinta päällä aina kun olet asunnossa, varmistat että ilma vaihtuu tasaisesti.

Ethän jätä ikkunoita auki, kun olet poissa asunnostasi, sillä se sekoittaa ilmanvaihdon.

Ensisijaisesti sisäilman laatuun voi vaikuttaa siivoamalla, viemällä roskat tasaisin väliajoin pois ja ylläpitämällä asuntoa oikein. Vältä pitkiä suihkuja, sillä ne keräävät pieneen asuntoon kosteutta. Kuivaa pesuhuone huolellisesti käytön jälkeen, äläkä kuivata asunnossasi isoja pyykkimääriä kerralla.

Todelliset sisäilmaongelmat tunnistat vakavista pitkäaikaisista oireista. Jos tällaisia ilmenee, ole yhteydessä talosi huoltoyhtiöön.

💧Tarkista, että asunnossa olevat ilmanvaihtokanavien venttiilit eivät ole pölyssä, kiinni tai niiden edessä ei ole mitään, mikä estää ilman vaihtumisen.

💧Pidä ikkunat ja ovet kiinni päiväsaikaan, kun ulkona on kuuma.

💧Tuuleta asuntoa viileimpään aikaan päivästä. Jos mahdollista, avaa ikkunat eri puolilta asuntoa, jolloin saat asuntoon läpivedon.

💧Laita verhot ja sälekaihtimet kiinni päiväksi. Sulje kaihtimet niin, että pullea puoli jää ulospäin, jolloin auringonvalo heijastuu paremmin pois.

💧Minimoi sähkölaitteiden käyttö. Sähkölaitteet kuumentavat ilmaa ympärillään, joten vältä esimerkiksi uunin käyttöä ja sulje televisio ja tietokone kun et tarvitse niitä.

Osta lämpömittari, jolla voit mitata huoneen lämpötilan. Lämpötila mitataan keskeltä asuntoa n. 1,5 metriä lattiasta. Jos vinkeistä huolimatta kotisi jämähtää 32 asteeseen, ota asiakaspalveluun yhteyttä ja mietimme yhdessä miten voimme auttaa!

Siihen saakka kunnes täytät 35 vuotta. Tiettyihin taloihimme voivat hakea myös yli 30-vuotiaat. Näissä taloissa sopimukset ovat toistaiseksi voimassa olevia ja asua voi miten kauan vain.

Täytä vikailmoitus.

Ei tarvitse. Voit jatkaa asumista normaalisti.

Ole yhteydessä NAL Asuntojen vuokravalvontaan ja kerro tilanteestasi sähköpostilla vuokravalvonta@nalasunnot.fi tai soita 09 7745 3616 (ma–to klo 12–14.30,)

Jos vuokranmaksusi viivästyy, saat kuun puolivälissä maksumuistutuksen. Maksumuistutuksesta sinulle tulee maksettavaa 5 euroa.

Huomaathan, että vuokrien maksamatta jättäminen voi johtaa vuokrasopimuksen irtisanomiseen ja maksuhäiriömerkintään. Maksuhäiriömerkintä voi tulevaisuudessa haitata asunnon tai työpaikan saamista.

Ota rohkeasti yhteyttä, jos sinulla on vaikeuksia vuokranmaksussa! Se, että selvität asian kanssamme, on aina parempi kuin että jätät velkasi hoitamatta ja että ne menevät perintään.

Vuokranantajalta lähtee kuukausittain maksumuistutus asukkaille, joilta on jäänyt vuokra maksamatta. Jos sinulla on muistutuksesta jotain kysyttävää, ota yhteyttä NAL Asuntojen vuokravalvontaan sähköpostilla vuokravalvonta@nalasunnot.fi tai soita 09 7745 3616 (ma–to klo 12–14.30).

Jos maksat vuokrasi ja muistutusmaksun eräpäivään mennessä, asumisesi jatkuu normaalisti. Jos et edelleenkään maksa vuokraasi, saat toisen maksumuistutuksen. Vuokravalvonnassa seurataan jatkuvasti vuokrien maksutilannetta. Jos vuokrarästiä kertyy eikä asukasta saada kiinni, asia siirretään perintään.

Huomaathan, että vuokrien maksamatta jättäminen voi johtaa vuokrasopimuksen purkamiseen ja maksuhäiriömerkintään. Maksuhäiriömerkintä voi tulevaisuudessa haitata asunnon tai työpaikan saamista.

Jos sinulla on rahahuolia tai kaipaat tukea asumiseen, ota rohkeasti yhteyttä oman talosi asumisneuvojaan, hän auttaa sinua kaikissa talouteen ja asumiseen liittyvissä kysymyksissä ja opastaa sinua tarvittaessa hakemaan asumiseen tukea. Älä jää yksin!

Kun vuokravelkaa on kertynyt ja lasku on mennyt perintään, vuokravelkaa (=rästejä) hoidetaan ainoastaan perintätoimiston kautta. Tästä seuraa vuokralaiselle huomattavia lisäkustannuksia (n. 300 euroa + korot/rästi). Mikäli saat vuokravelkasi määräaikaan mennessä hoidettua, voidaan tapauskohtaisesti harkita vuokrasopimuksen jatkamista.

Vuokramme tarkistetaan vuosittain. Pyrimme pitämään vuokrat mahdollisimman alhaisina, mutta joskus vuokria on pakko nostaa.

Olemme yleishyödyllinen yritys, eli emme peri voittoa vuokrillamme. Vuokramme määräytyvät niin sanotun omakustanneperiaatteen mukaan, mikä tarkoittaa, että perimme asunnoistamme vuokraa sen verran, mitä niiden rakentaminen, korjaaminen, ylläpito ja hallinnointi maksaa.

Vuokrakulut muodostuvat seuraavista kuluista:

  • asuntojen ja talojen korjaukset ja muut hoitokulut
  • talojen rakentamisesta aiheutuneiden lainojen lyhennykset ja korot
  • jätehuolto
  • siivouskulut
  • kiinteistön sähkö
  • lämmitys
  • tonttien vuokrat
  • henkilöstön palkat ja palkkiot
  • muut hallintokulut.

Jos kulut nousevat, vuokria täytyy nostaa.

Asunnon vaihtaminen on mahdollista, jos syynä on perhekoon kasvaminen tai pienentyminen tai uusi työpaikka/opiskelupaikka kaukana nykyisestä asunnostasi. Vaihtaminen on kuitenkin näissäkin tilanteissa tapauskohtaista ja riippuu sen hetkisestä asuntotilanteesta. Ennen vaihtamista asukkaan on pitänyt asua nykyisessä asunnossaan vähintään vuoden ajan. Asunnon vaihtamisesta peritään 85€ erillistarkastusmaksu, joka tulee maksaa vaikka vaihto ei toteutuisi.

Jos olet kiinnostunut vaihtamaan asuntoa, tee asuntohakemus. Valitse hakemukseen, että olet nykyinen asukas ja kerro, miksi haluat vaihtaa asuntoa. Olemme yhteydessä, jos voimme tarjota sinulle asuntoa.

Irtisanominen tehdään kirjallisesti vuokranantajalle. Täytä irtisanomisilmoitus.

Muista tehdä poismuutosta ilmoitus myös kiinteistöhuollolle!

Vuokralaisen irtisanoessa vuokrasopimuksen irtisanomisaika on yksi kokonainen kalenterikuukausi. Toisin sanoen irtisanomisaika lasketaan sen kuukauden viimeisestä päivästä, jolloin vuokralainen irtisanoo sopimuksen: esim. jos irtisanomispäivä on 15.6., asukkaan vuokravastuu loppuu seuraavan kuukauden
viimeisenä päivänä eli 31.7. Vuokralainen maksaa vuokran irtisanomisajalta.